انواع سیستم تهویه مطبوع، در ساختمان‌های مسکونی و صنعتی اهمیت بسیاری دارند. این سیستم‌ها با تحت کنترل داشتن دما، رطوبت و جریان هوا، آسایش را برای ساکنین فراهم می‌کنند. سیستم‌های تهویه تنها وظیفه تغییر دما و تنظیم سرمایش یا گرمایش را برعهده ندارند، بلکه برای انتقال هوای آلوده به بیرون و تصفیه فضای داخلی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این سیستم‌ها از اجزای مختلفی که با انواع ورق فولادی ساخته شده‌اند، تشکیل شده‌اند. در ادامه این مطلب از آیرومارت شما با انواع سیستم تهویه آشنا خواهید شد.

سیستم تهویه مطبوع
سیستم تهویه مطبوع

سیستم تهویه مطبوع چیست؟

به طورکلی، به سیستم‌هایی که به منظور کنترل دما، رطوبت و جریان هوا، هوای محیط را تصفیه می‌کنند، سیستم تهویه مطبوع گفته می‌شود. قابلیت‌های این سیستم‌ها بر اساس هدف محیط مشخص می‌گردد. با استفاده از چنین سیستم‌هایی، هوای داخلی محیط دلپذیر و بهداشتی خواهد شد.

چنین پکیج‌هایی، به هوای محیط سرما یا گرما منتقل کرده و هوای تازه ایجاد می‌کنند. سیستم‌های تهویه مطبوع این قابلیت را دارند که با کنترل دمای خاص، رطوبت و جریان هوا را تنظیم کنند.

وظیفه انواع سیستم تهویه مطبوع چیست؟

یک سیستم تهویه هوا، باید بتواند با تغییر دمای محیط، گرمایش یا سرمایش مطلوب را ایجاد کند. از طرف دیگر، با قابلیت خشک کردن یا رطوبت دهی به محیط، رطوبت فضا تنظیم می‌شود. کنترل سرعت وزش هوا، فیلتراسیون هوا، ایزوله‌سازی هوا در محیط‌های آلوده و بیمارستانی و همچنین از بین بردن گازهای سمی و بوی نامطبوع از دیگر وظایف این سیستم‌ها به شمار می‌روند.

تهویه
تهویه

سیستم تهویه مطبوع چگونه کار می کند؟ اجزای هر سیستم

هر سیستم از بخش‌هایی مختلفی تشکیل شده‌است که در ادامه با آن‌ها بیشتر آشنا خواهید شد:

بخش منبع

با توجه به این‌که یک سیستم گرمایشی یا سرمایشی است، منابع مختلفی برای یک سیستم تعریف می‌شود:

منابع برودتی: دسته‌ای از منابع که برای کاهش دما با استفاده از تبخیر مبرد مورد استفاده قرار می‌گیرند، در دسته منابع برودتی قرار دارند. انواع چیلر جذبی و ضربه‌ای به عنوان منابع برودتی در سیستم‌های سرمایشی کاربرد دارند.

منابع حرارت: انواع دیگ آبگرم و کوره در این دسته از منابع قرار دارند که وظیفه آن‌ها تولید گرماست. در صورتی‌که گرمایش به واسطه مایع تامین شود، منبع حرارتی دیگ و در صورت استفاده از گاز برای ایجاد گرما، منبع کوره نام می‌گیرد.

بخش توزیع

هوای لازم برای گرمایش یا سرمایش محیط با استفاده از کانالکشی‌ها، نصب لوله‌ها، انواع فن و پمپ منتقل می‌شود. ورق گالوانیزه در ساخت کانال‌های انتقالی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها، به دلیل مقاومت بالایی که در برابر خوردگی ناشی از رطوبت دارند، معروفند. بدین جهت با استفاده از انواع ورق فولادی گالوانیزه تا سال‌ها می‌توان از کارایی کانال‌کشی‌های سیستم تهویه مطبوع مطمئن بود.

در هر سیستم تهویه، پمپ‌ها با جریان هوا به صورت محوری یا عمودی به منظور حرکت دادن سیال مورد استفاده قرار می‌گیرند. هوای گرم یا سرد در حال عبور از کویل‌ها و هوایی که به واسطه فیلتر تهویه شده است، با استفاده از هواکش‌ها جابه‌جا خواهد شد.

بخش تحویل
بخش تحویل

بخش تحویل

تبادل حرارت در سیستم‌ها از طریق بخش تحویل که خود شامل رادیاتورها، کویل‌ها و … است انجام می‌شود. کویل‌ها خود در دو دسته سرمایشی یا گرمایشی قرار می‌گیرند. البته از نظر سیستم تهویه مطبوع از نظر نوع سیال ممکن است به سه نوع هوا به هوا، آب به هوا و آب به آب دسته‌بندی شود.

المان‌های کنترلی

این بخش‌های دستگاه عملکرد دیگر اجزا را تحت کنترل خود می‌گیرند تا تهویه هوا به خوبی انجام شود. یک سیستم تهویه مطبوع با استفاده از المان‌های کنترلی قادر است با تغییر حجم سیال و یا دمای آن، سلامت سیستم تهویه را نیز تضمین می‌کنند. مخزن انبساط، از جمله المان‌های کنترلی به شمار می‌رود.

کاربرد سیستم تهویه مطبوع

محیط، عامل بسیاری مهمی در هنگام خرید انواع سیستم تهویه مطبوع است. انواع سیستم تهویه مطبوع خانگی، اداری، صنعتی و بیمارستانی باید با توجه به نوع کاربرد خود و وسعت فضا انتخاب شوند. در ساختمان‌های مسکونی اغلب از داکت اسپلیت ها که نوعی از این دستگاه‌ها به شمار می‌روند استفاده می‌شود.

سیستم تهویه مطبوع بیمارستان‌ها، به منظور تصفیه هوا، از بین بردن بوی بد و ایجاد فضایی سالم مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه‌بر سیستم تهویه صنعتی، برای حفظ طراوت و تازگی محصولات کشاورزی نیز ممکن است به این نوع سیستم‌ها نیاز باشد. در هتل‌ها، مراکز آموزشی و مراکز خرید نیز از انواع سیستم تصفیه هوا استفاده می‌شود.

بررسی انواع سیستم تهویه مطبوع

سیستم های تهویه مطبوع را می‌توان از چند جهت دسته بندی کرد. در ادامه به معرفی دسته‌بندی این سیستم‌ها براساس نوع مولد و بر اساس محل نصب می‌پردازیم.

سیستم های تهویه مطبوع بر اساس نوع مولد

سیستم های تهویه مطبوع با توجه به نوع مولدی که دارند در یکی از دسته‌های مولد سرما، مولد گرما و سیستم مولد دو فصلی قرار می‌گیرند.

سیستم های مولد گرما

انواع دیگ آب گرم، دیگ آب داغ و دیگ بخار که به بویلرها نیز معروفند، در موتورخانه‌ها مورد استفاده قرارمی‌گیرند. این سیستم از جمله سیستم های تهویه مطبوع به شمار می‌روند. عملکرد آن‌ها بدین صورت است که با افزایش دمای آب آن را به آب گرم یا بخار آب تبدیل کرده و از طریق سیستم‌های گرمایش کف، هواساز و فن کویل فضای ساختمان را گرم می‌کنند. شوفاژ یا پکیج دیواری، محبوب دل‌ها در فصل سرما، نیز در این دسته قرار گرفته‌اند.

سیستم تهویه هوای سرمایشی

انواع اسپیلت،کولر آب و کولر گازی از جمله سیستم های تهویه مطبوع تابستانی به شمار می‌روند که در روزهای گرم سال، وظیفه کاهش دما را بر عهده دارند. انواع سیستم تبرید در ساخت این دستگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم تهویه مطبوع دو فصلی

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خرید، انواع سیستم تهویه هوای دو فصلی است. این نوع سیستم هم سیستم گرمایشی و هم سرمایشی است. انواع فن کویل، هواساز و چیلر در این دسته قرار می‌گیرند. از این دستگاه‌ها می‌توان در فصل سرما برای ایجاد گرمایی دلپذیر و در فصل گرما برای سرمایش استفاده کرد. این سیستم یکپارچه دو فصلی به عنوان یکی از انواع سیستم تهویه مطبوع ساختمان ضمن قابلیت‌های بالایی که دارند، به صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز کمک می‌کنند. البته در مناطق سردسیر یا گرمسیر، استفاده ازاین انواع توصیه نمی‌شود.

سخن نهایی

همان‌طور که در بالا نیز گفته شد، این سیستم‌ها از بخش‌های مختلفی تشکیل شده‌اند که هر یک کاربرد خاص خود را دارند. جنس متریال مورد استفاده در ساخت این اجزا بسیار مهم است. جنس لوله‌ها و مقاومت آن‌ها در برابر فشار وارده از سوی بخار، مقاومت در برابر تغییر شکل ناشی از دما و مقاومت به خوردگی در سیستم لوله کشی اهمیت بالایی دارد. انواع لوله فولادی می‌توانند برای این بخش از سیستم مورد استفاده قرار گیرند.

در کانال کشی سیستم نیز آن‌چه بیشتر از دیگر مواد کاربرد دارد، فولاد گالوانیزه است. ورق های فولادی گالوانیزه با طول عمری بیش از 20 سال، هزینه‌های تعمیر و تعویض را کاهش خواهند داد. قیمت ورق گالوانیزه نسبت به موادی با همین کاربرد بسیار مناسب است. همین امر آن را به بهترین گزینه برای خرید تبدیل کرده است.  شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت به عنوان تامین کننده مقاطع فولادی مورد نیاز در ساخت اجزای سیستم تهویه شناخته شده و قیمت آهن آلات مورد نیاز در این بخش را در به صورت روزانه در سایت www.iromart.com و کانال مجموعه بروزرسانی می‌‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص با شماره تلفن 02145306 تماس حاصل فرمایید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

با ما تماس بگیرید